Letecká záchranná služba nastupuje tam, kde čas hraje spojnici mezi životem a smrtí

Letecká záchranná služba nastupuje tam, kde čas hraje spojnici mezi životem a smrtí

V obtížně přístupném terénu, neprůjezdné komunikaci, velké vzdálenosti od zdravotní záchranné stanice, stejně jako u závažných úrazů nastupuje letecká záchranná služba. Je součástí integrovaného záchranného systému a v našich podmínkách ji zajišťují vrtulníky. Ale některé země do ní mají zařazená i letadla.

Na našem území zahájila svou činnost letecká záchranná služba 1. dubna 1987. Tehdy zajišťovala oblast Prahy a Středočeského kraje. Záchranné lety existovaly už od 30. let 20. století, ale od roku 1987 do roku 1992 se celý systém letecké záchranné služby dával do funkčního celku. V prvopočátcích službu zajišťovaly sovětské vrtulníky Mil Mi-2. Od rozdělení Československa se však začali měnit provozovatelé letecké záchranné služby a s nimi i vrtulníky.

Nejhustší síť v Evropě

Dnes je po celé České republice 10 provozuschopných stanic letecké záchranné služby a svým plošným rozložením patří mezi nejhustší síť v Evropě. Službu zajišťují státní subjekty a to ve dvou stanicích. Ve zbylých osmi je vykonávaná soukromými provozovateli. Volacím znakem všech stanic je kombinace jména “Kryštof” a čísla.

V současné době je používáno deset volacích znaků v rozsahu čísel 01–18, která vycházejí ještě z dob Československa, kdy existovalo celkem 18 základen v různých městech:

  • Kryštof 01 Praha

  • Kryštof 04 Brno

  • Kryštof 05 Ostrava

  • Kryštof 06 Hradec Králové

  • Kryštof 07 Plzeň

  • Kryštof 09 Olomouc

  • Kryštof 12 Jihlava

  • Kryštof 13 Bechyně

  • Kryštof 15 Ústí nad Labem

  • Kryštof 18 Liberec


Noční provoz pak spadá pod čtyři stanice - Kryštof 01 v Praze, Kryštof 04 v Brně, Kryštof 05 v Ostravě a Kryštof 07 v Plzni. Zbylých šest létá od úsvitu do západu. Přesněji od 6:30 do 21:00. Doletová vzdálenost vrtulníků se pohybuje okolo 70 km, což odpovídá 18 až 30 minutám doletu od přijetí výzvy.

Posádka vrtulníku

Posádka vrtulníku letecké záchranné služby skýtá minimálně tři členy, pilota a dva členy zahrnující lékaře a záchranáře. V tomto složení létají vrtulníky soukromých poskytovatelů. Ty ve službě Policie ČR pak mají na palubě kromě výše zmíněných osob ještě palubního inženýra. Armádní stroje létají v pětičlenné posádce – pilot, kopilot, palubní inženýr, lékař a zdravotnický záchranář.

Štítky

Pomáhají tam, kde jiným dochází čas

V Česku zahájila činnost oficiálně 1. dubna 1987. Dnes jejich provoz zajišťuje 10 stanic jak soukromých, tak státních provozovatelů. Tísňové výzvy jsou vyhodnocovány krajským zdravotnickým operačním střediskem, které vrtulníky vysílá do terénu. Posádku tvoří minimálně tři členové, z toho dva jsou vždy zdravotnický personál - lékař a zdravotník, kteří pracují pod tlakem a často v polních podmínkách. Staňte se i vy na chvíli součásti týmu v našem rozvojovém programu M*A*S*H, který otestuje vaši týmovou spolupráci a odolnost vůči stresu.