Hvězdně obsazený film
Wag the dog neboli vrtěti psem patří k nejstarším nástrojům PR a komunikace a je to i film z roku 1997 v hlavní roli se skvělým Robertem de Niro a Dustinem Hoffmanem. Krásně je v něm vysvětleno, co to vrtění psem vlastně je.
Hlavním tématem filmu je práce washingtonského experta na politickou propagandu (Robert de Niro), který má odvést pozornost voličů před blížícími se volbami od sexuální aféry prezidenta.
Najímá hollywoodského producenta (Dustin Hoffman), aby vytvořil nepravou válku s Albánií skrz média. Dotýká se tak důležitých témat, jako je manipulace s masmédii i veřejným míněním a s nadsázkou se vysmívá mocenským praktikám, honbě za senzacemi a ochotě veřejnosti s sebou nechat manipulovat.
„Proč pes vrtí ocasem? Protože pes je chytřejší než ocas. Kdyby byl ocas chytřejší, vrtěl by ocas psem,“ snad nejznámější a nejpoužívanější pasáž z filmu.
Součást krizové komunikace
Název filmu – Vrtěti psem – je celosvětově používaný pojem. Uplatňuje se v různých pracovních skupinách a jeho hlavní náplní je odvádění pozornosti od nějakého tématu. Když se stane něco zásadního, jako například politická aféra, musí se vyvolat nějaká jiná, které se média chytí a od nich pak zase veřejnost. Na původní problém se rychle zapomene a lidé řeší jen naprosto nepodstatné věci.
Dnes je tedy jednou z hlavních disciplín krizové komunikace, a ne všichni ji umí správně zpracovat. Pracovní kolektivy v tomto odvětví mají často potíže s kreativitou i strategickým myšlením. Přitom oboje je nezbytné pro takovou práci. Problémy mohou vznikat zejména u nových, a ještě nesehraných kolektivů.
Firemní rozvojový program
Právě z těchto důvodů se čím dál častěji volí teambuildingové aktivity, při kterých mají týmy kolegů možnost získat zkušenosti i potřebné vědomosti, aniž by se jednalo o nudné a nezáživné učení. Často formou hry vytváří umělou mediální realitu tak, aby zvládli ovlivnit veřejné mínění.
Musí zpracovávat tisková prohlášení, tvořit reklamní materiály a využít veškeré znalosti a dovednosti, které už stihli ve svém odvětví nasbírat. Cílem je samozřejmě vítězství, ale také získané informace, zkušenosti a navrch skvělá zábava nejsou k zahození. Součástí celé akce je pak samozřejmě hodnocení a reflexe.