Vzdělávání zaměstnanců formou teambuildingu
Doba pokročila a čím dál více zaměstnavatelů si uvědomuje, že schopnost týmové kooperace se významně odráží na prosperitě a fungování celé společnosti na dnešním pracovním trhu. Výkon firmy už nestojí a padá jen na množství směn a odpracovaných hodin. Naopak, poskytnutá jistá flexibilita a svoboda zaměstnancům jim umožní být kreativnější a cítit se spokojeně. Nebudou mít potřebu měnit zaměstnání, budou sami přicházet s nápady. Vzájemné porozumění v týmu povede k lepší kooperaci a většímu výkonu. Nemluvě o rychlejší adaptaci a zapracování nového kolegy ve funkčním přátelském kolektivu.
Zážitkovou pedagogikou ke stmelení týmu
K podpoře týmového ducha se dnes často využívá připravených speciálních kurzů, které jsou vedené formou tzv. zážitkové pedagogiky. Pojměte vzdělávání a stmelování svých zaměstnanců netradiční formou a dopřejte jim za odměnu teambuilding. Už dávno neplatí, že jedinou očekávanou odměnou zaměstnance je jeho mzda. Vlastníci firem, kteří sledují trendy doby a záleží jim na dlouhodobé prosperitě firmy a spokojenosti podřízených, pravidelně nabízejí i další formy benefitů. Kromě všudypřítomně oblíbených obědových a relax stravenek se právě jedná o neformální firemní akce. Například v podobě celodenní zážitkové akce. Teambuilding vznikl spojením slov tým (z angl. team) a budovat (z angl. to build). Cíl akce je tedy zřejmý. Vytvořit ze skupiny pracovních kolegů silný tým, kde se každý s každým dobře zná a dokáže kooperovat za každé situace. Je to vzdělávání pomocí zážitků – překonat výzvy, společně vyřešit neobvyklý problém.
Kam cílit?
Firemní školení a kurzy si většinou kladou za cíl seznámit zaměstnance s firemními procesy či s nejčastěji používanými nástroji ve firmě. Teambuildingy a firemní akce cílí jiným směrem.
Psycholog Tomáš Vašák v jednom rozhovoru odpovídal na otázku, zda se může zaměstnanec na firemních akcí dozvědět něco sám o sobě, tj. vzdělat se v seberozvoji. “Většinou zjistí, že je šikovnější a soutěživější, než by očekával. Taky si často uvědomí, že jeho odhad lidí je značně zkreslený prostředím. V práci si kolegu někam zaškatulkuje a tady ho najednou vidí v novém a často lepším světle.”
Zároveň ale Tomáš varuje: “Čím formálnější a konzervativnější je vaše prostředí ve firmě, tím musí být program pohodovější. Přítomní by si ho měli především užít.” Je proto třeba dobře volit typ a rozsah akce, která by kromě samotné akce měla obsahovat i složku reflexe.