Atmosféra a vztahy na pracovišti se odráží na produktivitě společnosti i jejím obrazu na veřejnosti. To už pochopil každý dobrý majitel nebo ředitel společnosti. Právě proto je dobré své zaměstnance stmelovat na neformálních setkáních. Společné zážitky jim dovolí se lépe poznat. Ne nadarmo je často fungující kolektiv a dobrá atmosféra označovaná za firemní benefit. A teambuilding dokáže kolektiv podpořit, stmelit a zlepšit vztahy. Když se vydaří.
Jaké osobnosti s vámi pracují?
Jaké osobnosti s vámi v týmu pracují? Převažují introverti, kteří rozhodně neocení davy lidí a zábavu s hromadou soutěží a her? Nebo naopak extroverti, kterých je pořád všude plno a o zábavu s nimi není nouze ani v kanceláři? Máte kolem sebe sportovce, milovníky dobrého jídla a kvalitního vína, osoby milující tajemství a šifry? Vše zvažte. Pokud o sobě kolegové neradi mluví a příliš otevření nejsou, zavrhněte hry a situace, kde by se museli až příliš svěřovat.
Lépe také vypadá, když kolegové dostanou osobní pozvání namísto rozesílání e-mailů. V něm třeba můžete jen upřesnit akci, ale když to všem sdělíte osobně, budou se těšit mnohem víc.
Správný výběr aktivit
Přesný návod na správný výběr činností neexistuje. Je to velice individuální záležitost, která by měla být přizpůsobená lidem pracujícím v dané firmě. Hodně záleží na věkovém složení, zda se jedná o kolektiv smíšený, výhradně pánský nebo dámský i na druhu práce. Až budete nějaký teambuilding plánovat, na všechny tyto aspekty musíte myslet.
Velkým kamenem úrazu pro mnoho účastníků teambuildingu, jsou nucené aktivity, kdy si připadají jako v dětství na pionýrském táboře. Vadí jim, že musí dělat to, co ostatní a nemají možnost výběru. Nebaví je to, ale zkrátka musí. Jenže to není hlavní myšlenka teambuildingu. Ten má bavit úplně všechny, aby každý měl možnost zažít společný úspěch i neúspěch. A právě z uvedených důvodů se často stává, že k žádnému stmelování nedojde a lidé tvoří skupinky tak, jak se znají z práce.
Při přípravě programu je důležitá citlivost. Organizátoři musí vědět, co zaměstnanci preferují, mají rádi, jací jsou. Aktivity by se měly velkým obloukem vyhýbat hloupým soutěžím a násilnému překonávání sami sebe. Protože ne každý o to stojí. Součástí teambuildingu mají být i tvořivé, umělecké, dobrodružné nebo vzdělávací činnosti, ať už je to projížďka rychlým autem, šplhání na lezeckou stěnu, malování obrazu, návštěva koncertu, poznávání historie města apod.
Vedoucí se musí držet zpátky
Stmelovacích akci by se měl zúčastnit i vedoucí firmy nebo určitého týmu. Měli by se ale držet zpátky a nebrat to celé jen jako úkol, který zaměstnanci musí splnit. Tohle není den v práci a snaha udržet si autoritu není příliš na místě. Tím se jen prohlubuje odstup mezi týmem a šéfem. A to přeci není hlavní cíl. Problém může vzniknout při různých soutěžích. Lidé často neví, zda mají se šéfem opravdu soutěžit nebo ho raději nechat vyhrát. Proto je důležité mít i nesoutěžní aktivity.
Zábava už čeká
Pokud se vám povede připravit teambuilding na míru vašemu pracovnímu kolektivu, nezbývá než si firemní akci s kolegy řádně užít. Ať už budete řešit nějaký tajemný úkol při únikové hře nebo poznávat neznámá místa, důležité je, aby se vám líbilo a jste si byli s kolegy zase o něco bližší.