Vliv e-commerce na dopravní situaci a životní prostředí aneb vzestup dovážkových služeb

Vliv e-commerce na dopravní situaci a životní prostředí aneb vzestup dovážkových služeb

Česká republika je rájem e-shopů. Nakupování po internetu Čechy baví a věnují se mu čím dál víc.

Není proto divu, že objem obchodů e-commerce každoročně stoupá.

Vzestup díky lockdownu

Ačkoliv celosvětová pandemie koronaviru přinesla státům i mnoha firmám ohromné ztráty, segment e-commerce se díky ní dostal na koně.

Nakupování po internetu Češi milovali i před pandemií koronaviru, ale s jejím příchodem se obraty zmnohonásobily.

Na základě údajů Heureka eCommerce Insider došlo v prvním čtvrtletí roku 2021 k meziročnímu vzrůstu elektronického obchodu až o 80 procent.

Dovážkové služby

Dlouhodobě třetím nejprodávanějším produktem české e-commerce jsou potraviny. Její distribuci se věnují takzvané dovážkové služby.

V České republice jich v porovnání na počet obyvatel působí mnohem víc než například v desetimiliónovém New Yorku. Tam se uchytilo je sedm společností.

Česko je ale do dovážkových služeb doslova zamilované. Například jen na území hlavního města Prahy fungují následující firmy:
 

  • rohlik.cz,

  • kosik.cz,

  • itesco.cz,

  • potravinydomu.cz,

  • z-market.cz,

  • damejidlo.cz,

  • wolt.cz,

  • bolt.cz,

  • levitoo.cz.

Dopad na dopravu a životní prostředí

Dovážkové služby ve většině případů fungují primárně ve větších městech. To s sebou přirozeně přináší větší nápor na dopravu a životní prostředí.

Pozitivem mnoha dovážkových e-commerce je fakt, že k dopravě čím dál více používají elektroautomobily nebo kurýry na kolech. 

Za zmínku rovněž stojí rozdíl mezi jednotlivými dovážkovými e-shopy. Zatímco Rohlík.cz nebo Košík.cz fungují na principu velkých skladů, ze kterých se potraviny dovezou koncovému zákazníkovi, menší a ultrarychlé dovážkové služby pracují spíše na principu takzvaných „dark story“ neboli jednotlivých obchodů, kde kurýři potraviny sami doplňují.

Samostatnou skupinou jsou pak služby doručující teplá jídlo přímo z restaurací a fast foodů.

Typickým příkladem je spolupráce dovážkové služby Dámejídlo.cz s řetězcem rychlého občerstvení McDonalds.

Štítky

Česká republika je e-shopovou velmocí

Víte, že Česká republika je e-shopovou velmocí? V poměru k počtu obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v celé Evropě.

V březnu 2023 jich v celém česku působilo necelých 51 tisíc.