Vzestup díky lockdownu
Ačkoliv celosvětová pandemie koronaviru přinesla státům i mnoha firmám ohromné ztráty, segment e-commerce se díky ní dostal na koně.
Nakupování po internetu Češi milovali i před pandemií koronaviru, ale s jejím příchodem se obraty zmnohonásobily.
Na základě údajů Heureka eCommerce Insider došlo v prvním čtvrtletí roku 2021 k meziročnímu vzrůstu elektronického obchodu až o 80 procent.
Dovážkové služby
Dlouhodobě třetím nejprodávanějším produktem české e-commerce jsou potraviny. Její distribuci se věnují takzvané dovážkové služby.
V České republice jich v porovnání na počet obyvatel působí mnohem víc než například v desetimiliónovém New Yorku. Tam se uchytilo je sedm společností.
Česko je ale do dovážkových služeb doslova zamilované. Například jen na území hlavního města Prahy fungují následující firmy:
-
rohlik.cz,
-
kosik.cz,
-
itesco.cz,
-
potravinydomu.cz,
-
z-market.cz,
-
damejidlo.cz,
-
wolt.cz,
-
bolt.cz,
-
levitoo.cz.
Dopad na dopravu a životní prostředí
Dovážkové služby ve většině případů fungují primárně ve větších městech. To s sebou přirozeně přináší větší nápor na dopravu a životní prostředí.
Pozitivem mnoha dovážkových e-commerce je fakt, že k dopravě čím dál více používají elektroautomobily nebo kurýry na kolech.
Za zmínku rovněž stojí rozdíl mezi jednotlivými dovážkovými e-shopy. Zatímco Rohlík.cz nebo Košík.cz fungují na principu velkých skladů, ze kterých se potraviny dovezou koncovému zákazníkovi, menší a ultrarychlé dovážkové služby pracují spíše na principu takzvaných „dark story“ neboli jednotlivých obchodů, kde kurýři potraviny sami doplňují.
Samostatnou skupinou jsou pak služby doručující teplá jídlo přímo z restaurací a fast foodů.
Typickým příkladem je spolupráce dovážkové služby Dámejídlo.cz s řetězcem rychlého občerstvení McDonalds.