Odhadněte vznik konfliktu
Hádky vznikají z nedorozumění. Stačí nepochopená odpověď na e-mail nebo volba špatných slov a oheň je na střeše.
Zárodek těchto situací se ale často skrývá ještě dál. Ať už se jedná o nejasné rozdělení pravomocí či nejasnou zpětnou vazbu, problém dříve či později vybublá. A je jen na nadřízeném, jak situaci zvládne.
Hlavní rolí vedoucího pracovníka je odhalení podstaty napětí a monitoring. Ne vždy se ale vyplatí chlácholení všech zúčastněných stran. Někdy je zkrátka lepší, když promluví horké hlavy.
Konflikt jako klíč k úspěchu
Zaměstnanci ve firmách často procházejí školením o bezkonfliktním jednání. Vzniká tak sluníčková atmosféra, nad níž se vznáší stín strachu. Lidé dělají vše proto, aby se výměně názorů vyhnuli, z čehož plyne frustrace a emotivní jednání.
Útěk před konfrontací je pro mnohé úprk před nebezpečím. Bojíme se vyjádření vlastních názorů, protože máme strach z konfrontace druhých. Zdravá diskuze ale stojí na odlišných představách a umožní vám posunutí se z místa a dosažení lepších výsledků.
Vztek a hádka často vyústí ve zvrat, po kterém dojde k uvolnění atmosféry. Lidé si řeknou svoje a vyčistí se vzduch. Rolí vedoucího je důležité správné odhadnutí situace a moderace procesu.
Jak řešit konflikty?
Psychologové rozlišují dva druhy řešení konfliktů – emocionální a kognitivní. Při prvním zabíháme do osobní roviny a nezřídka se uchylujeme k urážkám. Vzteklé práskání dveřmi vás ale nikam neposune.
Během kognitivního řešení promlouvá racionalita a konkrétní výtky. Tím pádem vzniká prostor pro diskuzi a návrh řešení. Jedna hádka tak vyčistí vzduch a dojde během ní ke smíru mezi kolegy.
Ať už jste mediátorem nebo přímým účastníkem hádky, vždy se točte kolem meritu věci. Vyvarujte se osobních invencí a urážek protistrany. Zaměřte se na fakta, která usměrní diskuzi správným směrem. Nakonec totiž zjistíte, že se nehádáte, ale diskutujete.