Plánování EBC treku
Co se týká trasy, nechtěl jsem absolvovat klasickou verzi EBC treku, zejména kvůli přelidněným trasám. Po důkladném teoretickém průzkumu možností jsem se rozhodl pro boční trasu údolím Gokya s výstupem na Gokyo Ri. Počátkem března 2016 jsme v Praze nasedli do letadla a vyrazili na cestu, jeden měsíc před hlavní trekingovou sezónou.
Hlavní cíle treku
Jezera Gokya, Gokyo Ri, Cho La Pass, Everest Base Camp, Kala Patthar
Harmonogram a trasa
-
Let Praha – Dubaj – Káthmándú
-
Přílet do Káthmándú
-
Historické centrum Káthmándú, poplatky za vstupy do národních parků a povolení k trekingu, nakupování, letenky do Lukly
-
Let Káthmándú – Lukla. Trek do Phakding – mapa treku
-
Phakding - Namche Bazar – mapa treku
-
Aklimatizační den – Namche Bazar – Thame – Namche Bazar (nakonec jsme došli jen do vesnice Thamo a zpět) – mapa treku
-
Namche Bazar – Phorste Thanga přes Mountain View Hotel – mapa treku
-
Phortse Thanga - Machherma – mapa treku
-
Machherma – Gokyo – mapa treku
-
Gokyo – Gokyo Ri – Gokyo – mapa treku
-
Gokyo – Ngozumpa Glacier – Thangna – nemá smysl jít podle GPS. Cesta se mění každý rok, podle toho jak pracuje ledovec. Zeptejte se místních na cestu a jděte podle mužiků na trase
-
Thangna – Cho La Pass – Dzongla – mapa treku
-
Dzongla – Lobuche – mapa treku
-
Lobuche – Gorakshep – Everest Base Camp – Gorakshep – mapa treku
-
Gorakshep – Kala Patthar – Gorakshep – Lobuche – mapa treku
-
Lobuche – Pheriche – Tengboche – mapa treku
-
Tengboche – Phunki Thanga – Namche Bazar – mapa treku
-
Namche Bazar – Benkar – mapa treku
-
Benka – Lukla – není třeba GPS, je to po jasné cestě
-
Let Lukla – Káthmándú
-
Nákupy vybavení a suvenýrů v Káthmándú
-
Let Káthmándú – Dubaj – Praha
Mapy – orientace a navigace
-
Papírové mapy – nemá smysl kupovat mapy v Česku. U nás jsou strašně předražené (600 CZK) a některé i nepřesné. S mapami počkejte až do Káthmándú. Jedna mapa tam stojí cca 350 NPR, což je asi tak 80 CZK. Většinou jsou to aktualizovaná vydání, takže údaje v nich bývají přesné, jenom jsou tištěny na nekvalitním papíru. Dvakrát je složíte a už se začnou trhat. V knihkupectví v Thamelu (turistická čtvrť v KTM) můžete koupit celou řadu map (EBC trek, Gokyo trek, Three passes trek...) z oblasti Everestu v měřítku 1:50 000
-
Garmin GPS zařízení – pokud chcete k orientaci využívat některé Garmin GPS zařízení, můžete si koupit oficiální GPS mapy na webu www.himalayangpsmaps.com. Mapa sice není tak kvalitní jako například mapy Alpenvereinu, ale pořád jsou velice slušné. Licence navíc platí pro 2 GPS zařízení.
-
Android GPS zařízení – pokud outdoorovou GPSku nepoužíváte, vystačíte si se smartphonem (Android nebo iPhone). Můžete využít mobilní aplikaci Alpenvereinu, kterou si stáhnete na www.alpenvereinaktiv.com. Treky si naplánujete na počítači a pak si je v aplikaci uložíte. Aplikace si uloží kromě GPS souřadnic i mapové podklady a po cestě vás bude navigovat i off-line
-
K dispozici je celá řada volně dostupných mapových podkladů pro Garmin GPS a stejně tak nástrojů pro plánování treků.
Počasí v Himalájích v průběhu března a dubna
Pro návštěvu oblasti Everestu (Sagarmatha National Park) rozhodně doporučuji březen. Počasí je velmi dobré a není tu ještě tolik lidí jako v průběhu dubna. Určitě si vezměte péřovou bundu, od jisté výšky už z ní nevylezete, je tu hodně zima. Skoro každý den nás čekalo úplně to samé - dopoledne krásná modrá obloha a slunečno, kolem poledne se objevily první mráčky (super chvíle na focení, mraky dodají fotkám dramatičnost, takže si naplánujete všechny vrcholy na poledne), které houstly až tak do 15ti hodin. Kolem 16 hodiny přišla zejména v nižších polohách krátká přeháňka, ale nic dramatického. Ve vyšších polohách už pak bylo jen zamračeno a mlhavo.
Letenky a lokální přesuny
-
Doprava po Káthmándú – určitě budete potřebovat taxi pro přesun z letiště do hotelu. Když si ubytování domluvíte předem, hotelový manager vám transport z letiště do hotelu nabídne jako benefit a nemusíte nic platit. Na letiště jen hledejte mezi tisíci řidiči chlápka s vaším jménem na cedulce. Nebo použijte běžný taxík (zpravidla malinké Suzuki). Určitě si s řidičem jasně definujte cenu, za kterou vás do hotelu odveze a rozhodně neplaťte předem. Cena taxíku z letiště do Thamelu stoji dle vyjednávání 500-700 NPR. Pokud budete ubytováni v některém z thamelských hotelů, tak to není nijak daleko do kanceláří Nepal Tourism Board, kde si musíte koupit povolení k trekingu a vstupné do parků. To zvládnete bez problémů pěšky, aspoň si projdete město.
-
Letenky do Lukly – letět můžete letadly několika společností: Tara Air, Yeti Airlines a Budha Air Nepal. Všechna letadla vypadají relativně staře a používaně a letiště v Lukle je považováno za nejnebezpečnější letiště na světě – ještě aby ne, je z kopce a má asi tak 10 metrů na délku :). Takže kdo na to nemá nervy, může jít do Lukly pěšky (cca 4 dny). Nicméně jiná letadla tam nelétají, takže je stejně všichni cestovatelé používají. Letadla létají ze stejného letiště jako mezinárodní lety, jen hledejte jiný terminál (víc vlevo). Pokud chcete letět v určitý čas a tím nejlepším letadlem, nebo se vám prostě nechce koupi letenek řešit, kontaktujte mého přítele Sonama a využijte servis jeho cestovní kanceláře Sherpa Adventures – je to velmi dobrý lokální operátor.
Povolení a poplatky, kterým se v Nepálu nevyhnete
-
Nepálská Víza – 40 USD, platí se hned na letišti v amerických dolarech.
-
Povolení ke trekingu (TIMS card) – 20 USD, ale platí se v lokální měně NPR (nepálská rupie). USD vám úředníci nevezmou, zkoušel jsem to a poblíž kanceláře není směnárna, takže mějte rupie v kapse až tam půjdete. Rupie získáte výměnou v bance (dolary nebo eura), banky otevírají v 10:00. U každé banky je většinou i ATM na Master Card tak Visa (nicméně, ještě jsem neměl odvahu tam tu kartu strčit).
-
Poplatek za vstup do národního parku – v případě Sagarmatha NP je to 35 USD (ale platíte opět v NPR na stejném místě jako TIMS).
Adresa místa, kde si koupíte TIMS kartu a zaplatíte permit: Nepal Tourism Board, Pradarshani Marg, Kathmandu 44617, Nepal. Nezapomeňte si vzít s sebou dostatek fotografií pasového formátu (aspoň 8), budete jich potřebovat opravdu hodně (Víza, TIMS, vstupné do parků, ….atd).
Jaký si vybrat v Káthmándú hotel
V KTM seženete ubytování na každém rohu. Hotelu je tu spousta v různých cenových kategoriích. Osobně mohu doporučit Karma Travelers Home (Hotel Karma) ve čtvrti Thamel. Dobré služby a domluva, pohodový personál, dobré ceny. Když si domluvíte ubytování předem, tak vás zdarma vyzvednou na letišti a ušetříte. Většinou dvojlůžkové pokoje a v každém patře velká terasa, ideální pro snídani.
Vybavení
Výbavu jsem měl jako do každých jiných hor, co do množství výbavy se mé preference každoročně mění. Hlavně si vezměte víc teplého oblečení (nebo si ho v Thamelu za pár babek koupíte), protože v Himalájích je fakt zima.
Jídlo a pití a nocleh
-
Najíst a napít můžete úplně všude a to i v horách. Vesnice, osady i osamělá stavení jsou podél cesty neustále, neuplyne snad hodina aniž byste nenarazili na nějaký občerstvovací stánek, restauraci nebo Guesthouse. Vezměte si jen nějaké energetické tyčinky, sušené maso a balíček jídla pro případ nouze. Všechna jídla jsou většinou založena na rýži, zelenině nebo těstovinách. Vše je velice ostré, plné česneku a všechno vám bude po pár dnech chutnat úplně stejně. Ceny jídla se pohybují od cca 300 NPR (rýže) do 900 NPR (steak).
-
V horách není moc kde nabrat vodu, takže si ji budete kupovat v litrových lahvích. V KTM stojí jedna láhev 15 NPR, v Namche Bazar 100 NPR, v Lobuche 400 NPR – prostě čím výš, tím je voda dražší, protože ji tam musí nosiči vynést na zádech. Z řeky bych moc vodu nepil, všude chodí karavany oslíků a yaků. Když už, tak si ji pořádně vydezinfikujte (Steripen nebo Micropur). Pokud chcete nějakou prevenci, tak týden před trekem začněte jíst probiotika (Enterol nebo Biopron), tím nic nezkazíte. Osobně jsem už první den do sebe cpal jídlo z pouličního občerstvení a nikdy jsem žádné střevní problémy neměl.
-
Nemá smysl si brát s sebou stan – za prvé ho není moc kde postavit a hlavně vždycky stejně přespíte v nějakém penzionu u cesty (nocleh zpravidla 1-2 USD, když slíbíte, že si koupíte i nějaké jídlo).
Nebezpečná a těžká místa
Obecně… EBC trek není vůbec těžký, v terénu narazíte jak na děti tak na důchodce. Pokud budete dodržovat aklimatizační pravidla a doporučení, nebudete mít problém (max. občasné třeštění hlavy). Nicméně aklimatizaci nepodceňujte!
Osobně považuji za nebezpečná tři místa.
-
Počáteční a finální část přechodu přes Ngozumpa Glacier – samotný přechod ledovce je v pohodě, většinou jdete po kamenité stezce a nemáte kam spadnout, ale na okrajích ledovce jdete stezkami vedoucími přes strmé suťovité pole (cca 300m), a protože je zde poměrně větrno, tak se na vámi uvolňují kameny a všechno to lítá dolů kolem vás. Helma by na tomto místě rozhodně neškodila.
-
Přechod Cho La Pass – zejména když ho půjdete ve směru Gokyo – Cho La Pass – Dzongla, tak se připravte na dlouhý a vyčerpávající trek. První část treku vede nekonečně dlouho do kopce podél potoka, pak vás čeká strmá cesta do sedla suťoviskovým polem (cesta není moc vidět, každý si tam chodí jak se mu zachce, mužici také nejsou moc vidět) a také není nejkratší. Za sedlem je krátký, ale velmi strmý úsek vedoucí k ledovci, kde to velmi klouže. Pak vás čeká cca 500 metrů přes ledovec, což je skutečně velký kus ledu (ledovcovou výbavu zde nikdo nepoužívá, je tu vyšlapaná pěšinka, obecně stačí mačky nebo nesmeky, nicméně kdyby nasněžilo, tak bych se trochu bál). Nejvíc nebezpečný úsek je až za ledovcem. Stezka vede ve strmém úbočí skály, je velice úzká a plná sněhu. Takže kdyby vám podklouzla noha, je s vámi ámen. Střídá se tam kámen se sněhem, takže jsem mačky pořád sundával a nasazoval. Fyzicky i psychicky náročná část, zejména pokud jste už hodně unavení, tady je potřeba se hodně soustředit. V této oblasti navíc není žádný mobilní signál, takže bez satelitního telefonu (Iridium) se pomoci nedovoláte. Po té co tento úsek překonáte vás čeká strmý sešup dolů do údolí po skalní stěně, lehká část to také není.
-
Poslední nebezpečné místo je těsně před Everest Base Campem. Jsou zde dvě místa o délce cca 200m, která vedou suťoviskem, ze kterého se neustále uvolňují kameny. Kdykoliv vám něco může spadnout na hlavu. Království za helmu.
Pojištění a lékařské ošetření
Jsem členem Alpenvereinu, takže pojištění mi platí i v této oblasti. Nicméně si vždy připlácím ještě Expediční pojištění od Alpenvereinu, díky kterému máte výrazně navýšené limity. Naštěstí jsem žádnou kritickou situaci ještě nezažil (a doufám, že nezažiji), ale říká se, že v okamžiku kdy se v horách zraníte a vyžádáte si záchranu pomocí helikoptéry, bude vás to stát 4 000 USD v hotovosti. Nicméně pokud se domluvíte na nějakých službách od Sherpa Adventures (transporty, popř. průvodce), tak v kapsičce takový balík peněz nosit nemusíte. Rozhodně si vezměte všechny osobní léky a masti, na místě se k nim budete dostávat jen obtížně.