Role Playing Games
V průběhu druhé poloviny dvacátého století se začala obliba fantasy literatury a kinematografie projevovat i v herním odvětví. Naprosto zlomovým okamžikem bylo v roce 1974 vydání americké stolní rolové hry Dungeons & Dragons. Skupina hráčů se mohla ponořit do fiktivního fantasy světa, vytvářet v něm svou postavu a v cestě za splněním svého cíle plnit úkoly a prožívat dobrodružství.
Hra Dungeons & Dragons přišla s později velmi oblíbeným konceptem vypravěče, který hru vypráví, vede, posouvá dále a vykládá pravidla.
Dračí doupě
V českém prostředí pak způsobila revoluci hra Dračí doupě, která se stejně jako řada dalších her D&D inspirovala. Dračí doupě přineslo českým hráčům možnost autenticky trávit čas s přáteli a prožívat za své postavy nepředstavitelná dobrodružství.
Hru řídí tzv. Pán jeskyně, ostatní hráči si na počátku volí svůj charakter z celé řady ras a povolání. A pak už jen stačí celé hodiny prožívat dobrodružství své postavy. K vlastnímu hraní je potřeba jen tužka, papír a hrací kostka využívaná například v případě boje, a především nezměrná fantazie hráčů.
Počítačová RPG
Formát putování po fiktivním světě, střetávání se v boji s ostatními hráči nebo nepřáteli a vylepšování herních dovedností se dal dokonale převést do světa počítačových her.
Miliony hráčů po celém světě tak propadly rozvětveným počítačovým příběhům, ve kterých mohou hrát za postavu, jež si sami zvolili, i kooperovat se svými přáteli, ať už reálnými nebo získanými díky známosti ve hře samotné. První počítačová RPG v podstatě kopírovala strukturu D&D, postupně si však začala hledat vlastní cesty a od původního konceptu se odchylovat.
Larp – hraní rolí naživo
Postupem času však některým hráčům přestala jen tužka s papírem nebo počítač stačit. Po celém světě začaly nezávisle na sobě vznikat první larpy – příběh byl převeden do skutečného světa a hráči mohli prožít hru doslova na vlastní kůži. Každý hráč může svůj charakter dovést k dokonalosti prostřednictvím propracovaného kostýmu nebo vhodných atributů; hraní postav naživo navíc přináší výrazný zážitek v podobě reálné interakce s ostatními hráči.
Nejčastější tématikou larpů bývají fantasy, postapokalyptické nebo historické příběhy. Se vzrůstající oblibou larpů se však začala rozšiřovat i nabídka témat – objevují se larpy, které už můžou mít hodně společného s psychologickým experimentem: náměty her se zabývají sociálním dramatem nebo pobytem ve fiktivním prostředí věznice či potopené ponorky.